Anakiwa

15 november 2017 - Anakiwa, Nieuw-Zeeland

2 to do’s op onze lijst: Queen Charlotte Track wandelen en wijngaarden in Marlborough bezoeken.  Nodig: goei weer en uithoudingsvermogen.  Resultaat: GESLAAGD!  ‘s Morgens worden we opgepikt door de watertaxi aan de steiger vlak voor onze Guesthouse.  We worden 21 km teruggebracht om vanuit Torea Bay terug te lopen naar start, naast onze guesthouse.  Een leuk tochtje over de Queen Charlotte sound en dan op wandel.  Meteen nadat we aan wal zijn lopen we op een Weka, dat is een endemische vogel die niet kan vliegen.  Check!  Dan zetten we de tocht verder, eerst 400 mt stijgen en dan gaat de tocht weer eens licht naar boven dan weer eens licht naar beneden.  Echt aangenaam om te wandelen en de zon is volop van de partij.  Onderweg is het genieten van de vergezichten over het smaragdgroene water en de fjorden.  Soms langs beide kanten van het pad, maar altijd wel aan een kant.  We klimmen ook nog “even” naar een lookout op 417m en daar hebben we 360° zicht!  We  zijn uiteindelijk 8u onderweg om de tocht af te werken, maar we hebben wel bij elke bank (er mogen nochtans geen honden op de wandeling...) even genoten van het uitzicht.  Om 21.30 u was het licht al uit op onze kamer...toch heel wat kms in de benen.  De volgende morgen de wekker eens niet gezet, dus flink uitgerust op weg naar het water want voor we de wijngaarden gaan ontdekken, gaan we een kayaktochtje maken.  Eerst het gevaarte naar het water dragen en dan als volleerde Pasquinel en Clay Basket onderweg.  Zalig in het ochtendzonnetje op het rustige water.  Foto’s hebben we niet genomen want we vonden het iets te riskant om de camera mee op het water te nemen.  En dan....cruisen & proeven.  Onze eerste stop is bij Wither Hills.  Een heel mooi domein waar we ons voorgerecht eten, met uiteraard een glas wijn erbij.  Een lekkere starter.  Dan verder op weg naar Cloudy Bay.  Volop zon, dus we nemen ons hoofdgerecht, een kaasplank met 2 wijnproeverijen erbij, op het terras met zicht op de tuin en de wijngaarden.  Zo gaat ie goed!  En dan op weg naar ons dessert bij Brancott.  Rondom rond allemaal wijngaarden en de tasting room helemaal ingewerkt in de omgeving.  Op het domein wandelen we nog langs een project waar ze de NZ falcon (valk) proberen te redden van uitsterven.  Er zijn nog maar minder valken in NZ dan kiwi’s.  Om al dat lekkers wat weg te werken, eindigen we onze dag, het is ondertussen al weeral 16.30u met een flinke wandeling in Wither Hills Farm Park waar we nog heel wat zangvogeltjes zien oa geelgorzen, distelvinken, fantails, leeuweriken en een silvereye.

1. Anne & Dirk:
    16 november 2017