Abel Tasman

19 november 2017 - Takaka Hill, Nieuw-Zeeland

Op weg naar Takaka zijn we gestopt bij Pelorus River.  Daar is de scène opgenomen waar de dwergen in The Hobbit in wijnvaten ontsnappen uit de kerkers van de Elfen.  Vooral de rotsen waar de Orks achtervolgen herkennen we direct.  Onderweg hebben we nog in Jester House gegeten, een toffe zaak naast een riviertje waar “tame eels” liggen te wacht op eten.  Knoerten van palingen die je kan voederen.  En zo verder, over “the Hill” naar Takaka, Waitapu Springs B&B.  Ik heb 20 jr geleden samengewerkt met de eigenaar van de B&B, Serge.  Hij en zijn vrouw zijn 6jr geleden geëmigreerd naar NZ.  Een heel toffe B&B, heel huiselijk en de ontvangst is superwarm.  We blijven er maar 3 nachten, dus stuurt Serge ons onmiddellijk op uitstap naar de Waikoropupu Springs.  Daar ontspringt het zuiverste water van NZ, dat ook door de kranen van de B&B loopt.  ‘s Avonds gaan we naar de Mussel Inn eten, een echte “keet”, waar we buiten bij het kampvuur kennismaken met Helen, de plaatselijke alcoholiste...lekker gegeten, lekker bier gedronken van de micro brewery en een “gezellige, open” babbel.  De volgende ochtend gaan we op dagtocht naar Abel Tasman, maar niet zonder bescherming tegen de sandflies, een venijnig klein vliegje, dat steekt als een mug.  De spray die we meekrijgen helpt wsl heel goed want de vliegjes blijven ver uit onze buurt. We makeneen heel mooie en gevarieerde wandeling van een ong. 20 km door regenwoud, langs stranden, en om te eindigen over Gibbs Hill, een fikse 400 mt omhoog.  ‘s Avonds heeft Marie voor ons gekookt, een lekkere lasagne en een leuke avond om bij te babbelen.  Zondag, rustdag, dus blijven we de voormiddag op het zonnedek.  Het weer is nog steeds schitterend.  Na de middag trekken we naar Fairwell Spit, voor een wandeling langs groene heuvels, duinen en strand.  Daarna maken we een wandeling op Wharariki Beach, op zoek naar zeeleeuwen.  Op de rotsen liggen er een paar in de zon te slapen, weinig actie.  Maar iets verder vinden een familie waar wel heel wat actie te beleven is (zie video)  Op een rots nestelt ook nog een kolonie white fronted sterns.  Ze zijn aan het baltsen, schattig hoe ze elkaar kleine visje geven.  Terug bij de B&B is er net een familie Chinezen geland.  Ze spreken geen woord Engels, dus Serge en Marie moet alles in gebaren uitleggen, om te gieren.  De Chinezen hebben de keuken meteen ingenomen en brouwen er een of andere soep, alsof het heel gewoon is om dat in iemand z’n keuken te doen.  Wij gaan nog even onder de sterrenhemel in de Spa.  De Chinezen volgens ons, maar ondertussen is het 22u gepasseerd en sluit Serge de Spa.  Maar dat houdt hen niet tegen, in hun onderbroek kruipen ze in de hottub, waar de jetstream niet meer aanstaat.  Even later pakken ze Roel z’n slippers en gaan ermee in de sauna.  Met veel gelach en gebaren kan hij ze gaan terughalen.  ‘s Morgens geeft Serge nog een showcooking: gepocheerde eieren op toast (zie video)  Voor de Chinezen bakt hij 2 pannen eieren, die ze met veel geslurp naar binnen werken.

1. Brams John:
    22 november 2017
    Hey Roel & Karin,

Zo te zien hebben jullie best een leuke tijd in het prachtige Nieuw-Zeeland.
    We genieten mee van de mooie foto's en de leuke verhalen en verschillende locaties roepen bij ons ook herinneringen op.
    We hebben ook de indruk dat jullie tot hiertoe meeval hebben gehad met het klimaat en hopelijk blijft dit nog zo,zodat jullie nog volop kunnen genieten van Glenorchy en vooral ook lake Tekapo.
    Geniet nog van de prachtige natuur en de lekkere wijnen.

Groetjes John,Mir &Pixie
  2. Brams John:
    22 november 2017
    Roel & Karin.

Verbetering van vorige reactie= Geniet vooral van Lake Pukaki !