Tongariro Alpine Crossing

12 november 2017 - Turangi, Nieuw-Zeeland

De wekker om 5.30u om te horen bij Tongariro Expeditions of onze bergtocht kan doorgaan.  Gisteren twijfelden ze nog omdat het zoveel wind was.  Maar vandaag kan de tocht doorgaan.  Eerst een stevig ontbijt want er wachten ons 19,5 km waarbij we eerst 700m stijgen en daarna 1100 m terug afdalen...  De tocht is in etappes ingedeeld: start met een easy Walk van 1u, dan 1u stevig stijgen naar de rand van de krater, dan een moeilijke klim van nog. 30 min over de pas (heel veel laterale wind, geen beschutting en steil langs beide kanten maar een prachtig zicht over het vulkaanlandschap), dan een moeilijke afdaling (mul lavazand en kiezel) naar een paar prachtig gekleurde meertjes en dan een lange afdaling van 3u naar het eindpunt.  Onderweg is het soms heel koud (er vallen ijskristalletjes uit de mist), geen regen  maar heel de tijd staat er een stevige wind.  We wandelen langs Mt Ngauruhoe, alias Mount Doom van Lord of the Rings, maar de top krijgen we niet te zien omdat er heel de tijd wolken rond hangen.  De helling herkennen we wel duidelijk van in de film (waar Frodo afscheid neemt van Sam om de ring in de berg te gaan gooien). We zien ook mooie ijskristallen op de rotsen en in het gras.  Iets hoger ligt er nog sneeuw.  Na 7,5u zijn we blij dat we terug aan onze auto komen.  Onderweg hebben we maar 2 vogelsoorten gezien, de NZ Pipit en de Tomtit (mss ook logisch, waarom zou je in een guur klimaat op een berg gaan wonen wanneer te beneden aangenaam en warm is).  Het was een prachtige tocht, maar ook heel vermoeiend.  Beneden schijnt de zon terug volop en zo genieten we nog van een glas NZ wijn op ons terras.

1. Irma caethoven:
    12 november 2017
    Hallo Karin en Roel,

Zo te zien hebben jullie het daar wel naar uw zin.
    Veel sjans dat de Tongariro Crossing kon doorgaan, prachtig hé, aan het eind
    voel je wel dat ge iets gedaan hebt (allez zo was dat toch voor ons)
    Geniet er verder nog van.
    Groetjes
    John en Mir en een poot van de Pixie
  2. Roel&Ann:
    14 november 2017
    Amai, zeer mooie foto's !! Maar édht nog wel heel koud precies. Tof om dit allemaal te bekijken.
  3. Roel&Ann:
    14 november 2017
    Het is hier echt prachtig. We zijn blij dat we tot hiertoe nog geen regen hebben gehad overdag, want zoals dat hier groen ziet.... de temperaturen zijn heel afwisselend, in de zon is het afhankelijk van de wind van aangenaam tot zéér aangenaam, maar uit de zon is het afhankelijk van de wind van koud naar zeer koud. Tegen dat jullie komen is het hier top nazomerweer en zal het zeker niet meer koud zijn! Maar zoals voor de Tongariro Alpine Crossing blijft het altijd afwachten omdat het weer in de bergen in elk seizoen verraderlijk kan omslaan. We hebben voor alle seizoenen kleren meegebracht en gelukkig tegen de kou kunnen we ons goe aankleden. We zijn nu net op het Zuidereiland, het is half 8 ‘s morgens en stralend blauwe lucht...en 6°.